Pitanja i predlozi udruženja SITAB-a, u vezi Predlogu zakona o izmenama i dopunama Zakona o taksi prevozu putnika u drumskom saobraćaju
Obraćamo se Gradu u vezi zakonskih predloga Direkcije za javni prevoz koja se tiču taksi prevoza .Ciljevi predloga bi trebalo da ispunjavaju sledeće osnovne uslove:
• uvođenja kvalitetnih licenci isključivo za taksi preduzetnike
• smanjenja broja taksista sa sadašnjih 7600 na 5000, uz pravilo JEDNA LICENCA=JEDAN TAKSI PREDUZETNIK +JEDNO VOZILO. Zapošljavanjem više vozaca po vozilu gubi se svaki smisao izmene Zakona o taksi prevozu, jer se time ne smanjuje broj vozila na ulici, već naprotiv povećava
• stvaranje ekonomskih uslova za obavljanje taksi delatnosti.
• stvaranje zakonskih uslova za kaznjavanje neregularnih taksista
U radnoj verziji Predloga od 24.03.2009. godine, pojavljuju se određene nelogičnosti koje dovode u pitanje smisao iznetih predloga pa vam zbog toga postavljamo sledeća pitanja:
1.Zašto je u Predlogu zakona o izmenama i dopunama Zakona o prevozu putnika u drumskom saobraćaju predviđena mogućnost da pravna lica mogu da dobiju licence na vozilo i zapošljavaju vozače?
Naime u članu 36v Predlog ostavlja mogućnost da pravna lica na licenciranim vozilima zapošljavaju vozače koji poseduju treći stepen stručne spreme, vozačku dozvolu B kategorije i lekarsko uverenje.
Takav predlog ne ne ide u korist ni gradu ni taksi-preduzetnicima vec samo pravnim licima, iz sledećih razloga:
• osnovni razlog je otvorena mogućnost da pravna lica zapošljavaju više vozača po vozilu, pa će usled toga jedno vozilo provoditi i 3 smene na ulicama, čime se efekat mere smanjenja broja taksi vozila na 5000 u gradu Beogradu anulira, vise vozača znači više vozila na ulici
• postojeći taksisti su ovakvom odredbom na velikoj šteti jer će im mogućnost zarade biti umanjena i onemogućeno vraćanje uloženog u kupovinu vozila sa EURO 3 motorima.
• Uvodjenje takvih vozača, bez ispita poznavanja grada i radnog iskustva ugrožava se bezbednost putnika i obezvređuje dosadašnji rad grada na profesionalizaciji taksi vozača i važećih kriterijuma koja važe za lica obavljaju taksi deletnost
Ovakva mogućnost ne ide u prilog ispunjavanja osnovnih uslova koje bi ponudjeni predlozi trebalo da ispune, a to je smanjenje broja vozila na 5000 (jednak broj taksi-preduzetnika) čime bi se stvorili uslovi za ekonomsko obavljanje taksi delatnosti u Beogradu.Davanje takve mogućnosti pravnim licima obezvredjuje se sam smisao ponudjenih predloga.
Oštro se protivimo predlozima da pravna lica dobiju mogućnost licenciranja vozila i zapošljavanja vozača, jer takvi predlozi idu u pravcu uništenja taksi-preduzetništva, stvaranje takvih uslova je neprihvatljivo za taksi-prduzetnika.
2.Potrebno je uvodjenje licence pravnim licima za predaju vožnji preko radio centra taksi-preduzetnicima kao njihove osnovne delatnosti i postavljanje njihovog rada u zakonske okvire.
Mislimo da licenciranjem zakonski treba urediti i poslovanje taksi-asocijacijama čija bi osnovna delatnost kao i do sada bila predaja vožnji preko radio centra zainteresovanim taksi-preduzetnicima.
Na taj način,stvorila bi se mogućnost sankcionosanja taksi asocijacija koja opremaju radio stanicama neregularne taksiste i predaju im vožnje preko radio centra, kada bi se u takvim slučajevima oduzimala licenca.
Trenutno postoje taksi-asocijacije koja svoje radio stanice izdaju divljim taksistima koji im plaćaju smene i primaju vožnje.Uvodjenje Licenci bi omogućilo sankcionisanje takvih pojava, za koje bi u tim slučajevima trebalo zabraniti rad takvim taksi-asocijacijama..
KONKRETNO:Postoje dve prekršajne prijave protiv divljih taksista od 22.06.2009.godine u vremenu 22.30 časova, kada su na Trgu Republike zaustavljna vozila sa krovnom oznakom Alfa i Gold taksija opremljena radio stanicom i kviskom.
Takvo ponašanje bi u ovakvim slučajevima trebalo sankcionisati oduzimanjem Licence za njihov rad, i na taj način njihovo poslovanje dovesti u red.
U dosadasnjim predlozima nema sankcije prema taksi-asocijacijama koja među svojim članovima imaju neregularne taksiste sa dozvolama okolnih opština.
3.Kako predlozena licenca za taksi preduzetnike ide u korist preduzetnika, i koja je svrha predlozenih licence obzirom da ne ispunjavaju osnovne uslove?
Smatramo da je pravedno i jedino ispravno rešenje da preduzetnici koji su se zadužili da ispune zahteve gradske uredbe o ispunjenju norme EURO 3 u ovim teškim vremenima, treba da dobiju kvalitetne licence i to:
• licenca za jednog vozača i njegovo vozilo;
• licenca se izdaje trajno
• liceneca se izdaje besplatno
• licenca može da bude preneta samo na fizičko lice koje ispunjava uslove za bavljenje taksi prevozom u skladu sa propisima koji vaze za taksi-preduzetnike;
• licenca može biti ustupljena (licu koje ispunjava uslove za obavljanje taksi delatnosti u skladu sa propisima koji vaze za preduzetnike);
• izmeniti član 36đ stav 5 u Predlogu koji se odnosi na prestanak važenja licence i uvesti bodovanja na osnovu težine prekršaja .Mislimo da je predložena odredba prestroga i nelogična, pogotovu za manje prekršaje , ali da treba sankcionisati veće naplate i sl..
• izdavanje nove taksi licence licima koja su ispunili sve važeće zakonske odredbe koje se odnose na taksi- preduzetnike, uz uslov da imaju ustupljene tri licence, čime bi se smanjio broj taksista
Predlog: Izdavanje kvalitetnih licenci isključivo postojećim taksi-preduzetnicima i to po modelu JEDNA LICENCA=JEDAN TAKSI PREDUZETNIK +JEDNO VOZILO, na koji način neće doći do povećanja broja vozila na ulici.
Iskoristiti Zagrebački model licenciranja taksi vozila gde je za par godina broj taksista sa 1500 sveden na 1050.
4.Borba protiv neregularnih taksista, kvalitetni predlozi koji sankcionišu takve pojave i rad Inspekcije na tom pitanju.
Svedoci smo velikog broja divljih taksista na ulici, koji nam predstavljaju veliki problem i nelojalnu konkurenciju,i zahtevamo da predlozi Zakona omoguće efikasno sankcionisanje takvih pojava , kako protiv neregularnog taksiste tako i protiv taksi-asocijacije koja davanjem radio stanice i krovne oznake podstiče takvu pojavu.
Uzimajuci u obzir podatak da je Inspekcije napisala 700 prijava za period od 15 decembra prosle godine do kraja novembra 2009,(što znači malo više od jedne prijave dnevno) a imajući u vidu da je svakodnevno na ulici oko 2000-3000 neregularnih taksista koje svakodnevno viđamo, smatramo da je dosadašnji rad Inspekcije simboličan i da se ne vodi dovoljno efikasna borba protiv divljaka, što je osnovni razlog zbog čega kao posledicu imamo ovoliki broj divljaka na ulici.
Pitanja koja se postavljaju a tiču se dosadašnjeg rada Inspekcije:
1.Zasto Inspekcija prilikom pisanja prekrsajne prijave divljaku ne oduzima kviska i krovnu oznaku za koju divlji taksista nema ovlašćenja?Formalno-pravno to je neovlašćeno korišćenje krovne oznake i kviska sto predstavlja lažno predstavljanje i isticanje oznaka koja su ukradena. Vlasnici krovnih oznaka su grad i taksi asocijacije, i te krovne se moraju vratiti vlasniku.Trenutno, prijava se napiše a divljak nastavi da radi.
2.Šta se trenutno preduzima protiv udruženja koja izdaju radio stanice divljim taksistima, i da li je predlog odluka sankcionisao i tu pojavu?
KONKRETNO:Postoje dve prekrsajne prijave protiv divljih taksista od 22.06.2009.godine u vremenu 22.30 časova, kada su na Trgu Republike zaustavljna vozila sa krovnom oznakom Alfa i Gold taksija opremljena radio stanicom i kviskom.Da li je inspekcija podnela prijavu protiv tih udruženja i koliko takvih slucajeva ima?
Mislimo da takva udruzenja treba najoštrije sankcionisati i oduzeti im dozvolu za rad.U tom delu Licenca za pravna lica bi imala pun smisao
3.Rad i rezultati rada Inspekcije treba da budu javni, kako bi svi imali uvid u njihove rezultate rada, uz tačnu statistiku koliko je vozila kontrolisano, iz kojih udruzenja i koje su nepravilnosti uočene.
Treba dati mogucnost da ovlašćeni predstavnici taksi udruženja zajedno sa policijom i Inspekcijom vrše kontrolu taksi vozila, čime bi rad Inspekcije bio javan i kako bi taksi-preduzetnici na taj način doprineli i pomogli suzbijanju takve pojave.Trenutna situacija je tako loša da divlji taksisti stoje na taksi stanicama sa regularnim taksistima, sa krovnim oznakama i kviskom koji dodeljuje grad, jer mi više ne možemo da znamo ko je divljak koliko ih ima!
Sadašnji predlozi moraju omogućiti obaveznu meru oduzimanja vozila u slučajevima kada je vozilo zatečeno opremljeno taksi krovnom oznakom i taksimetrom na teritoriji Grada Beograda, bilo da se vozilo vodi na vozača, sa taksi dozvolom okolnih opština ili bez dozvole.Krovna oznaka mora imati status legitimacije za obavljanje taksi delatnosti, i svako njeno neovlašćeno isticanje treba sankcioniosati oduzimanjem vozila.
5.Zašto Predlog ne predviđa uvođenje jedinstvene – ekonomske cene taksi prevoza koju bi određivao nadležni organ lokalne samouprave (u našem slučaju organa Grada Beograda) na koju taksi asocijacije i taksi –preduzetnici neće moći da daju neekonomske popuste
Jedinstven je stav članova SITAB-a da treba ukiniti i onemogućiti davanje popusta u taksi prevozu. Davanje popusta ima smisla ukoliko se popust odnosi na odricanje dela profita ili zarade koja ostaje kada se odbiju svi troskovi.U današnjoj situaciji kada je od septembra prošle godine gorivo poskupelo sa 52 na 101 RSD i kada je Euro skočio sa 75 na 98 RSD, ne postoji ni jedna realna mogućnost za davanje popusta, već takva pojava predstavlja DAMPING, i urušavanje osnovnih ekonomskih principa obavljanje taksi delatniosti
. Popust je uslovljen ponašanjem pojedinih taksi udruženja koja se na taj način bore za opstanak stvarajući nelojalnu konkurenciju neekonomskim popustima na štetu taksi preduzetnika i putnika, jer onemogućavanjem zarade dovodi se u pitanje održavanje vozila i ulaganje u novi auto.
Smatramo da taksi-asocijacije treba da se bore kvalitetom usluge i odnosom prema strankama prevashodno. Danas smo primorani da se borimo sa popustima, po kojima taksisti voze trošeći amortizaciju do prvog većeg kvara, nakon čega prestaju da obavljaju delatnost.
Neke od prednosti određivanja propisane cene taksi prevoza su sledeći
• Taksi preduzetnicima će biti omogućena mogućnost zarade, ulaganja u održavanje vozila, pokrivanja troskova amortizacije i kupovine kvalitetnijeg vozila, što će podići kvalitet usluga taksi prevoza čime će se omogućiti ekonomska isplativost taksisranja po kojoj ce taksista moci da ispuni norme koje je Grad propisao (euro 3-4, starost vozila i ostalo).
• Preduzeća i udruženja će se boriti kvalitetom usluga i boljom organizacijom, a ne popustima koji idu na račun taksi preduzetnika
• Stranka će uvek znati koliko košta vožnja na određenoj relaciji, čime će se sprečiti neželjene pojave naplaćivanja veće cene taksi prevoza
Ovde se neće raditi o monopolu,jer će grad utvrditi cenu javnog prevoza u taksi delatnosti,isto kao što je učinio u linijskom prevozu.
Predlog: uvesti sistem ekonomske cene taksi prevoza koju bi periodično određivao nadležni organ lokalne samouprave (npr. Grad Beograd), koji će važiti za sve taksi-preduzetnike i taksi-asocijacije na koje neće postojati mogućnost davanja popusta.
6.Zašto predlozi ne rešavaju pitanje obavljanje taksi delatnosti kao dopunske delatnosti i rada penzionera?
Licence ne treba izdavati licima kojima je taksi delatnost dopunsko zanimanje kao ni penzionerima, (penzioner koji je ostvario penziju ima odredjena primanja i prava kao penzioner, pa se postavlja pitanje kako penzionisao lice moze da se bavi taksiranjem?)
.Razloga ima vise:
– nije dobro da neko radi puno radno vreme (ili pojedinci i duže) u nekom preduzeću pa da zatim sednu za volan i da prevoze putnike i predstavljaju grad.
– profesionalizacija taksi delatnosti
-smanjenje broja vozila na ulici
Molimo Vas da na sva pitanja koja smo vam postavili dobijemo odgovor u pisanoj formi od Vas ili predstavnika grada, kako bi vaše odgovore mogli da u pisanoj formi i prezentujemo taksi –preduzetnicima koje predstavljamo.
Vaš odgovor možeti poslati i na našu e-mail adresu.
Udruženje taksi.preduzetnika SITAB
Predsednik upravnog odbora
Vlado Bulatović
Ul. Murska 14 Tel 063/8535 464
e-mail : udsitab@gmail.com www.sitab.rs